Venyttelyn tärkeys terveydessä!

venyttelyn-tarkeys-terveydessa

Joustavuuden puutteen katsotaan nyt olevan tärkein syy yleisiin terveysongelmiin ja urheiluvammoihin, ja se liittyy kaikkeen stressiin, selkäkipuun ja jopa nivelrikkoon. Se tarkoittaa myös, että kiusalliset vammat, erityisesti nivelten ympärillä, parantuvat hitaammin. Joustavuus ja venyminen näkyy myös jokapäiväisessä elämässä kireytenä ja aiheuttaa pieniä vaivoja, kuten huonoa mieltä ja ärtymystä.

 

Viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että jopa 60 prosentilla väestöstä, jolla on huono selkä ja polvet, on tiukat takareidet ja lonkat. Näihin pääasiallinen syy on joustavuuden puute ja huono lihasten venyminen. Myös lihaksia kehittämällä voi tähän vaikuttaa. Lihaksia voi kehittää, esimerkiksi kuntosalitreenaamisella.

Venyttely

Joogassa termi ”reuna” viittaa paikkaan, jossa tunne antaa tien kipua. Useimmiten reuna on fyysinen, mutta se voi olla myös psykologinen. Ajattele reunaa jatkumona, jossa toisessa päässä tunnet lievää tuntemusta ja toisessa päässä kipua. Reuna sanalla tarkoitetaan kohtaa, jolloin et voi venyttää enää pidemmälle. Kun lähestyt reunaa, tunnet yhä enemmän venymistä, kunnes tunnet kipua. Jos jatkamme tuskan läpäisemistä, saatamme loukkaantua. Tämä on tärkeä käsitys ymmärrettäväksi, koska kun vietät aikaa eri asenoissa, on luonnollista, että haluat kehosi avautuvan ja syvenevän asennoissa. Tunnistamalla reunasi ja työskentelemällä niiden kanssa sopivilla tavoilla voit saavuttaa tämän tehokkaasti ja turvallisesti. Turvallisuus on erittäin tärkeää venyttämisessä

 

Tarkastellaan ensin mitä tapahtuu fysiologisella tasolla. Lihaksissasi on erityisiä antureita, joita kutsutaan lihaskaralaitteiksi. Lihasakselilaite kulkee yhdensuuntaisesti lihaskuitujen kanssa, ja heidän tehtävänään on ilmoittaa kuinka paljon lihaksia venytetään keskushermostolle. Jos lihas venyy liian kovaa ja liian nopeasti, lihas supistuu suojavasteessa, joka tunnetaan nimellä ”refleksikaari”. Tämä on tietysti päinvastoin kuin haluat. Jotta lihas pidentyisi ajan myötä, sinun on nollattava lihaskaran laite. Tämä tapahtuu ottamalla asento reunallesi – missä tunnet paljon aistimuksia – ei kipua! Tämä tulisi tehdä hitaasti tietoisuuden ja hengityksen käytön kanssa. Tämä prosessi tehdään uudestaan ja uudestaan – auttaa palauttamaan lihaksen karalaitteen ja antaa lihaksen pidentyä.

 

Joten tärkeä käsite työskennellessäsi reunojesi kanssa on saada niistä tietoinen, virittyä kehoosi ja tuntea, mitä tapahtuu, kun olet asennossa. On hyödyllistä pitää mielessä, että reunasi muuttuvat päivästä toiseen riippuen siitä, miltä sinusta tuntuu henkisesti, emotionaalisesti ja fyysisesti. Joskus tunnet olevasi vahva ja halukas työntämään reunasi uudelle tasolle. Muina aikoina saatat olla väsynyt tai kehosi on erityisen tiukka ja haluat lopettaa venyttämisen helposti. Muista, että kunnioittaminen missä olet tällä hetkellä, on erittäin tärkeää prosessissa. Kyse ei ole työntämisestä reunasi yli, koska tämä on hyvä tapa loukkaantua. Reunan rennolle puolelle virittäminen antaa sinulle aikaa ja tilaa tutkia venyttämistä / liikettä turvallisesti. Liian usein näen ihmisten vain siirtyvän ja poistumassa asennoista nopeasti – enemmän vammoja tapahtuu tällä tavalla kuin itse harjoituksessa / asennossa! Ota aikaa menemällä harjoitukseen / asentoon ja tulemaan esiin – tietoisesti ja hengittävästi.

Aktiivinen eristetty venytys

Olympialaiset ovat käyttäneet aktiivista eristystä nyt noin 10 vuotta, mutta se on vasta äskettäin saatettu yleisön tietoon.

 

Olen käyttänyt tätä tekniikkaa asiakkaissani jo jonkin aikaa erittäin menestyksekkäästi, samalla kun olen lisännyt uutta elämää ja joustavuutta väsyneisiin lihaksiin. Aktiivinen venytys estää loukkaantumisen, koska tavanomainen venytys voi aiheuttaa todellisia haittoja, kuten lihasten vetoja ja repeämiä.

 

Aktiivinen venyttäminen tekee sen, mitä venyttämisen pitäisi tehdä; se kuljettaa happea kipeisiin lihaksiin ja poistaa toksiinit nopeasti, joten toipuminen on nopeampaa. Se toimii myös syvähierontatekniikkana, koska se aktivoi lihaskuituja varsinaisen venytyksen aikana. Lihasten palautuminen on erittäin tärkeää lihasten kasvamisen ja kehittymisen suhteen. Lue lisää palautumisesta täältä!

venyttelyn-tarkeys-terveydessa

Kuinka venyttää

Ennen venyttämistä pukeudu löysiin vaatteisiin ja yritä hankkia 2–3 metrin pituinen köysi ja sidi silmukka loppuun. Tämän tarkoituksena on kiertää köyden pää liikkeen lisäosan ympärille puristaaksesi viimeiset pari tuumaa venytystä harjoituksesta.

 

Löydä mukava paikka venyttää joko sängyssä, kokolattiamatto tai matto, kuten joogamatto. Joogamattoja löytyy paljon erilaisia ja laatuisia.

 

Eristä lihas tai ryhmä, jonka haluat venyttää, ja supista sitten vastakkainen lihas. Tämä saa eristetyn lihaksen tai ryhmän rentoutumaan heti, ja kun se tapahtuu, se on valmis venymään.

 

Venytä eristettyä lihasta varovasti ja nopeasti, kunnes sitä ei voida enää venyttää; vedä nyt itsellesi kevyesti vetämällä kädet tai köysi. Mene niin pitkälle kuin voit ja pidä sitten venytystä enintään 2 sekuntia ja vapauta sitten, tee tämä yhteensä 5 toistoa eristetyssä lihaksessa tai ryhmässä.

 

Syy vain 2 sekunnin venytykseen johtuu siitä, että kun lihas tajuaa, että sitä pakotetaan venytykseen, se supistuu suojautuakseen ylikuormitukselta. Ylikuormittumisesta ja venymisestä voi seurata repeämiä ja loukkaantumisia.

 

Jos pystyt voittamaan tämän venymisen ja ärsytyksen, olet hyvällä matkalla kohti suurempaa liikealuetta.

 

Muista pitää lihasta venytettynä korkeintaan 2 sekuntia, vapauta, palaa normaaliasentoon ja toista viisi toistoa. Yritä olla epäröimättä venytysten välillä ja tee siitä mahdollisimman juokseva. Yritä venyttää joka päivä, jos mahdollista. Venyttämisessä kannattaa pitää seuraavat asia, kuitenkin mielessä:

 

– Työskentele yksi kohdelihas kerrallaan.

 

– Jännitä kohdennettua lihasta vastapäätä oleva lihas, joka rentoutuu venytystä valmistellessa.

 

– Venytä sitä varovasti ja nopeasti.

 

– Vapauta se ennen kuin se huomaa, että se on venytetty ja menee suojaavaan supistukseensa.

 

Alla on kaksi harjoitusta, jotka voidaan tehdä heti, vaikka olisit töissä venyttääksesi tätä jännitystä ja stressiä kehostasi.

Venyttely ohjeet:

1. Makaa lattialla pakarat seinää vasten ja jalat suoraan seinää vasten. Taivuta varpaita hitaasti polviasi kohti, pidä kaksi sekuntia ja toista viisi kertaa. Tämä löysää alaselkääsi ja venyttää takareisiäsi ja lantiosi, mikä antaa välittömän helpotuksen väsyneelle selälle. Nykypäivänä tehtävät toimistotyöt kuormittavat paljon selkää, jonka takia sen venyttäminen olisi suositeltavaa.

 

Tämä harjoitus voidaan tehdä toimistossa milloin tahansa, kun alat tuntea, että stressi ja jännitys lihaksissa kasvavat.

 

2. Istu tuolissa ja laita toinen jalka suoraksi, taivuta varpaat polvea kohti, nojaa nyt kohti tätä jalkaa, venytä kätesi sitä kohti ja anna pään ja hartioiden seurata, pidä kaksi sekuntia ja toista viisi kertaa. Tämä luo venytyksen alaselän ja kaulan yli.

venyttelyn-tarkeys-terveydessa

Joustavat ja venyvät lihakset ovat:

– Tehokkaampia

 

– Helpommin treenattu voimaa ja kestävyyttä varten

 

– Nauttii enemmän liikkumisalueesta ja liikunnasta

 

– Pysyy tasapainossa helpommin ja on vähemmän alttiina loukkaantumisille

 

– Palautuu harjoittelusta nopeammin ja tuntuu paremmalta.

Joogamatto

Joogamatto on tärkeä väline kotitreeneihin ja venyttelyyn, koska se tarjoaa pehmeän alustan liikkeiden tekemiseen. Esimerkiksi venyttelyn tekeminen kovalla lattialla voi tuntua epämukavalta ja kivuliaalta ilman joogamattoa. Joogamatolla taas venyttelyn tekeminen tuntuu miellyttävämmälle ja kannustaa niiden tekemiseen. Jokainen, joka treenaa kotona tarvitsee hyvän ja laadukkaan joogamaton kotitreeneihinsä ja venyttelyyn. Katso parhaimmat joogamatot vertailumme tästä!

Venyttely ohjelma

Venyttelyn aloittaminen voi tuntua aluksi haastavalta ja vaivalloiselta, koska ei yleensä tiedä mistä aloittaa. Hyviä venyttely ohjelmia löytyy netistä paljon. Ohjelmien ja liikkeiden suorittaminen voi kuitenkin olla epäselkeää ja vaikeaa. FitFarm tajoaa loistavan kehonhuolto ohjelman, jossa kehitetään liikkuvuutta ja kehon hyvinvointia. Ohjelma auttaa sinua helpottamaan kehon kireyttä ja parantamaan kehon liikkuvuutta. Parantunut liikkuvuus ja kireyden väheneminen edistää lihasten palautumista.

 

Ohjelmassa on mukana dynaamisia liikkeitä, joissa liikutaan. Myös staattiset eli paikallaan pysyvät liikkeet otetaan mukaan ohjelmassa. Kaikista liikkeistä saat kirjalliset ohjeet ja videot, joista näet helposti oikeat tekniikat venytyksiin.

Cookie Consent with Real Cookie Banner