Kuntopyörän hyödyt & edut – Mitä hyötyjä kuntopyöräilemisessä?

kuntopyörän hyödyt

Kuntopyörät ovat löytäneet paikkansa suomalaisten liikkujien sydämissä, eikä se ole ihme. Kukapa ei haluaisi pyöräillä katsellen samalla TV:tä oman kodin lämmössä? 

Pyöräily on tehokas liikuntamuoto, mutta uusien pyöräilykohteiden jatkuva etsiminen ja Suomen huonot kelit saavat paatuneenkin pyöräilijän toisinaan epätoivon valtaan.

Kuntopyörän hyödyt käydään läpi tässä artikkelissa. Oletko valmis innostumaan kuntopyöristä?

Kuntopyörän hyödyt ja edut nopeasti:

  1. Pyöräile ja kuntoile säällä kuin säällä
  2. Sopii aloittelijalle ja kuntoutujalle

  3. Mahdollisuus laihduttaa
  4. Kuntopyöräile kotona
  5. Monipuolista kuntoilua
  6. Lämmittely ja treenin lopettaminen
  7. Mahdollisuus siirtyä kuntopyörästä peruspyöräilyyn

Kuntopyörän hyödyt

Kuntopyöräily on monelle niin tuttu, että sen hyötyjä ei tulla tarkemmin ajatelluksi. Jos olet pohtinut kuntopyörän hankintaa tai kuntopyöräilyn aloittamista salilla, kannattaa tutustua tähän listaan hyödyistä, joita voi saada kuntopyörällä. 

Hyötyjä on tietenkin myös enemmän, mutta tällä listalla ovat tärkeimmät kuntopyörän hyödyt.

1. Pyöräile ja kuntoile säällä kuin säällä

Kuntopyöräilyn ehkäpä paras hyöty verrattuna perinteiseen pyöräilyyn on säältä suojassa pysyminen. 

Kuntopyöräily on mukavaa sisäliikuntaa, jonka aikana moni esimerkiksi katsoo TV:tä, kuuntelee musiikkia tai juttelee kaverien kanssa. Suomessa pyöräilykelejä on loppujen lopuksi vähän. Talvella pyöräily on raskasta. Keväällä ja syksyllä taas on epävakaata säätä, jossa pyöräily ei ole kivaa. 

Kesällä taas lämpötilat voivat nousta ärsyttävän korkeiksi. Toisin sanoen aina on ideaali aika kuntopyöräillä sisällä.

2. Sopii aloittelijalle ja kuntoutujalle

Kuntopyöräilyä suositellaan usein aloittelijoille, koska se on helppoa aloittaa kevyesti ja edistymisen mukaan nostaa vaikeustasoa. Jos olet aloittelija ja et ole vielä ihan varma kuntopyöräilystä, kannattaa käydä testaamassa lähisalilla. 

Toisaalta kuntopyöräily on todella lähellä normaalia pyöräilyä lukuun ottamatta sijaintia. Kuntopyöräilyyn ei tarvita muuta kuin kuntopyörä ja rennot liikuntaan sopivat vaatteet.

Usein vanhukset ja kuntoutujat voivat käyttää kuntopyörää, koska myydään myös selkänojallisia malleja ja itsestään liikkuvia polkimia. Näillä aloitettaessa voidaan hiljalleen edetä itse pyöräilyyn.

3. Laihdu kuntopyörällä

Pelkkä kuntopyöräily ei riitä painon pudotukseen, mutta yhdessä terveellisen ruokavalion ja muun painonhallinnan kanssa kuntopyöräily on ideaali tapa laihtua. 

Yleensä kuntopyörissä voi muuttaa vastusta, jolla poljetaan. Mitä kovempi vastus, sitä paremmin voit laihtua kuntopyörällä. Tähän kannattaa tutustua tarkasti, koska valmiita laihdutukseen suunnattuja kuntopyöräohjelmia löytyy paljon.

Kannattaa tutustua erityisesti intervallitreeniin, jossa vastus on välillä korkealla ja välillä matalalla. Yleensä vastuksen määrää verrataan kuntopyörässä ylä- ja alamäkiin. Eli mitä suurempi vastus, sitä suurempi ylämäki. Ja toisaalta käytössä voi olla myös miinusvastus eli alamäki. Näin pyöräily on monipuolisempaa ja laihtuminen myös helpompaa.

4. Hanki kuntopyörä kotiin

Kuntopyörän hyödyt saa parhaiten irti, kun hankkii kuntopyörän kotiin. Tietenkin kuntopyörä on hauska myös salilla, koska monesti kuntopyörät on asetettu joko ikkunan tai TV:n eteen.

Kotona kuntopyörän selkään voi hypätä milloin vain, pyöräillä hetken esimerkiksi iltauutisten ajan ja siirtyä sitten sohvalle rentoutumaan.

Tietenkin kuntopyörän hankinnassa kotiin ovat myös huonot puolensa, koska pyörä vie paljon tilaa. Onneksi nykyään myydään myös pienempään tilaan meneviä kuntopyöriä ja kasaan taittuvia kuntopyöriä.

5. Monipuolinen kuntopyöräily

Olet varmasti kuullut spinning-pyöräilystä ja monista muista kuntopyöräilyn muodoista. Kuntopyöräily sopii monille erilaisille liikkujille. Toisaalta voit kuntopyöräillä hitaasti jo nautiskellen yksin neljän seinän sisällä katsellen samalla TV:tä. 

Tai sitten voit lähteä yhteiselle spinning-tunnille, jossa hikivirtaa ja innostava ohjaaja kannustaa sinua polkemaan aina vain kovempaa.

6. Lämmittely ja treenin lopettaminen

Usein treeniohjelmiin kehotetaan ottamaan osaksi lämmittely ja lopettelu, joiden aikana tulisi tehdä rauhallista liikuntaa. Kuntopyörällä verkkaiseen tahtiin pyöräily on kuin tehty tätä varten. 

Salilla käytä treenin alussa ja lopussa kuntopyörää noin 10 minuuttia. Älä polje suurella vastuksella vaan anna lihasten lämmetä ja rauhoittua hitaasti. 

Toisaalta voit myös käyttää kuntopyörää samaan kotona ennen treeneihin lähtemistä tai ennen kotitreeniä. Koska yleensä kuntopyörien asetuksia voidaan säätää, pystyy sen muuntamaan helposti tähän tarkoitukseen.

7. Siirtyminen kuntopyörästä peruspyöräilyyn

Kuntopyöräilystä on helppoa siirtyä normaaliin pyöräilyyn. Tämä tarkoittaa, että treenattuasi tarpeeksi kauan kuntopyörällä pystyt tekemään myös normaaleja pitkiä pyörälenkkejä.

 Kuntopyöräily onkin kätevä tapa pitää pyöräharrastusta yllä myös talvikaudella ja huonolla kelillä. 

Jos et ole niin varma omasta pyöräilykyvystäsi, kuntopyörällä voit kasvattaa itseluottamusta ja valmistautua normaaliin pyöräilyyn julkisilla paikoilla.

Miten hankkia kuntopyörä?

Jos olemme nyt vakuuttaneet sinut kuntopyörän hankinnasta, kannattaa tutustua myös muutamiin asioihin, jotka tulee ottaa huomioon oman kuntopyörän valitsemisessa. 

Yhtä kuntopyörää ei voi suositella kaikille vaan kuntopyörä tulisi valita omien tarpeiden mukaisesti.

Kuntopyörän valinta riippuukin esimerkiksi omasta tasosta ja sen sijoituspaikasta, koska kuntopyörä ei ole vain pieni treeniväline vaan se vie yllättävän paljon tilaa.

  • Runko ja vakaus: Kuntopyörien rungolla on paljon väliä. Kevyt runko on helppoa siirtää kotona myös yksin, mutta se ei ole yhtä tukeva pyöräillessä.
  • Sijoituspaikka: Ota huomioon myös tila. Osa malleista on todella suuria, kun taas toiset voi taittaa kasaan. Katso tarkkaan pyörän mitat ja suositukset. Ympärillä ei saisi olla helposti rikkoutuvia tavaroita ja jaloilla tulee olla tarpeeksi tilaa pyörittää polkimia ilman loukkaantumisen vaaraa.
  • Hinta: Kuntopyöriä myydään monessa hintaluokassa. Kallein ei ole välttämättä paras eli keskity tarkasti ominaisuuksiin ja käy testaamassa erilaisia pyöriä urheilukaupassa tai salilla.
  • Ohjelmisto ja näyttö: Keskity kuntopyörän näyttöön. Onko näyttö digitaalinen vai analoginen? Entä millainen ohjelmisto kuntopyörässä on? Keskity myös eri ominaisuuksiin ja siihen, mitä voit kuntopyörällä tehdä. Suosi aina monipuolisuutta.
  • Vauhtipyörä: Vauhtipyörä on kuntopyörän sydän eli valitse se tarkasti. Painava vauhtipyörä on yleensä laadukkaampi. Noin 8 kilogramman vauhtipyörä on hyvä vaihtoehto.
  • Helpottavat ominaisuudet: Jos olet kuntoutuja tai tarvitset muuten avustusta, voit hankkia myös avustavan kuntopyörän. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kuntopyörän polkimet liikkuvat moottorin voimalla. Sinä asetat jalkasi polkimiin ja pyörä pyörittää niitä sinulle.
Kirjoittaja

Olen motivoitunut treenaaja ja intohimoisesti kiinnostunut treenaamisesta sekä terveydestä. Kirjoitan tätä blogia, jossa jaan treenivinkkejä ja kokemuksiani muille samanhenkisille ihmisille. Uskon, että liikunta on avain hyvään elämäntapaan.

Scroll to Top