Parhaat proteiinijauheet 2021 – Vertailu

parhaat-lisaravinteet-treenaamiseen

Proteiinit ovat tärkeitä ravintoaineita, joita ihmisen täytyy saada tarpeeksi esimerkiksi ruokavalmisteista tai proteiinijauheista. Proteiinia tarvitaan lihasmassan ylläpitämisessä sekä proteiinien aiheuttamien puutostilasairauksien ehkäisemisessä. Liikunnalliset ja urheilua harrastavat ihmiset tarvitsevat erityisesti proteiinia lihasten kasvattamiseen ja ylläpitämiseen. Ihmisen elimistö ei kykene varastoimaan proteiineja hyvin, vaan se voi hyödyntää kerrallaan vain 20–40 grammaa proteiinia. Ylimääräinen hapetetaan energiaksi. Tästä artikkelista saat tietoa, mitkä proteiinijauheet ovat mielestämme parhaita laadultaan, imeytyvyydeltään ja hintalaatusuhteeltaan.

Mikä tekee proteiinijauhosta hyvän?

Tärkein tekijä hyvässä proteiinijauhossa on sen proteiinipitoisuus. Esimerkiksi, jotkin proteiinijauheet sisältävät proteiinia vähemmän, kuin toiset. Jauhon valitsemisessa kannattaa ottaa huomioon myös sen sokeripitoisuus. Proteiinijauhoja löytyy myös paljon erihintaisina, joten niiden vertailu on kannattavaa. Halvin proteiinijauho ei myöskään välttämättä ole se paras, jos se sisältää, esimerkiksi vain vähän proteiinia ja paljon sokeria. Jauhoista löytyy yleensä paljon eri makuvaihtoehtoja, jotka parantavat niiden käyttöä. Hyvänmakuisia proteiinijauhoja on mielekästä sekoittaa leivoksiin ja esimerkiksi puuroon.

Ohjeita oikean proteiinijauhon valitsemiseen:

Lihasta kasvattavan henkilön kannattaa valita proteiinijauhe, jossa on korkea biologinen arvo (sen arvo, kuinka hyvin keho pystyy imemään proteiinia). Herakonsentraatti ja hera-isolaatti ovat tässä parhaat vaihtoehdot. Perinteinen ja hyvä vaihtoehto tällöin on esimerkiksi Star Nutrition Whey-80.

 

Jos olet kasvissyöjä tai vegaani, sinun luonnollisesti tulee välttää maitopohjaisia tuotteita, kuten heraa ja kaseiinia. Parhaat vaihtoehdot ovat proteiini soijasta, herneestä ja hampusta.

 

Henkilön, jolla on diabetes kannattaa muistaa valita proteiinijauhe ilman lisättyä sokeria. Vältä myös proteiinijauhetta, jossa on suuri määrä hiilihydraattia – tavoita on enintään 10 g/annos.

 

Hinnan puolesta kannattaa pitäytyä proteiinijauheessa sen sijaan, että ostaa valmiiksi sekoitettuja proteiinipirtelöitä, jotka maksavat huomattavasti enemmän. Osta myös suurissa pakkauksissa, koska annoshinta on silloin paljon alhaisempi ja saat enemmän halvemmalla.

Testasimme lukuisia proteiinijauhoja ja saimme seuraavat tulokset:

1. Star Nutrition Whey-80

Whey-80® – Star Nutritionin korkealaatuinen proteiinijauhe urheilijalle, joka haluaa paremman palautumisen, lisää lihasmassaa ja tehokkaamman rasvanpolton!

  • Edistää lihasmassan kasvua
  • Erinomainen tapa täydentää päivittäistä proteiinin saantia
  • Parantaa lihasten palautumista
  • Todella hyvä maku ja liukenevuus
  • Suomen suosituin proteiini!

2.     Star Nutrition Whey-100

2. Star Nutrition Whey-100

Whey-100® – Star Nutritionin äärimmäisen puhdas ja korkealaatuinen heraproteiini-isolaatti sinulle, joka vaadit parasta. Edistää lihasmassan kasvua ja palautumista!

  • Korkealaatuinen heraproteiini-isolaatti
  • Luontaisesti matala rasva- ja sokeripitoisuus
  • Matala laktoosipitoisuus
  • Todella hyvät maut ja liukenevuus
  • Suosituimpia proteiineja palautumiseen

Parhaat vegaaniset proteiinijauhot:

1. Star Nutrition Soy Protein Isolate

Star Nutritionin Soy Protein Isolate sisältää korkealaatuista ja hyvin liukenevaa soijaproteiini-isolaattia. Erinomainen proteiinin lähde vegaaneille ja laktoosi-intolerantikoille!

  • Kasviperäinen proteiinin lähde
  • Jopa 84% proteiinia korkealla biologisella arvolla
  • Antaa kaikkia välttämättömiä aminohappoja
  • Edistää lihasmassan kasvua ja lihasten palautumista treeneistä
  • Sekoita veteen tai lisää smoothie-juomaan
  • GMO-vapaa
  • Ei lisättyä sokeria
  • Erinomainen vegaaneille ja laktoosi-intolerantikoille

2. Holistic Herneproteiini-isolaatti

Ekologiskt Ärtprotein – Holisticin luomuherneproteiini-isolaatissa on korkea proteiinipitoisuus ja erinomainen aminohappoprofiili.

  • Herneproteiini-isolaatti keltaisista herneistä
  • Luomu, sopii vegaaneille
  • Mieto ja miellyttävä maku
  • Monikäyttöinen proteiinijauhe
  • Edistää lihasmassan kasvua
  • Valmista proteiinijuoma, käytä leivonnassa tai lisää haluamaasi ruokaan
  • GMO-vapaa.

 

 

Paras maustamaton proteiinijauhe:

1. Nutri Works proteiinijauhe maustamaton

Korkealaatuinen ja herkullinen, kotimainen proteiinijauhe

Maustamaton heraproteiini-isolaatti – proteiini edistää lihasmassan kasvua ja säilymistä. Sekoita palautusjuomaksi treenin jälkeen shakerissa. Tuotteelle on myönnetty Avainlippu-merkki osoituksena suomalaisesta työstä.

Vegaaniset proteiinijauheet

Nykyään myös vegaaniset proteiinivaihtoehdot ravintolisänä ovat tulleet yhä yleisimmiksi treenaajien keskuudessa, ja tänä päivänä voit löytää monia erilaisia vaihtoehtoja vegaanisista proteiinijauhoista. Jos vegaanisia vaihtoehtoja tarkastellaan yleisesti, ne eivät anna yhtä hyvää vaikutusta kuin klassisiin raaka-aineisiin kuten maitoon, perustuvat lähteet. Ne valmistetaan sen sijaan kasviproteiinista, jolla on pienempi biologinen arvo kuin verrattaessa eläinperäisiin proteiineihin, jotka vaikuttavat tehokkaammin. Joissakin tapauksissa niillä on myös alhainen proteiini pitoisuus tai niistä puuttuu kokonaan yksi tai useampi aminohappo, mikä tarkoittaa, että niitä ei pidetä täydellisinä. Vegaanisia proteiinijauheita käyttävän kannattasikin harkita EAA-lisäravinteen käyttöä, koska se sisältää kaikki välttämättömät aminohapot. Katso parhaimmat EAA-valmisteet tästä! Vegaanista ruokavaliota noudattavan henkilön kannattaa muutenkin pitää huolta proteiinin saannistaan.

 

Soijaproteiini uutetaan soijapavuista ja se on kehitetty pääasiassa vaihtoehdoksi kasvissyöjille ja vegaaneille, jotka haluavat muuttaa proteiinin saantiaan. Proteiinilla on tietty estrogeeninen vaikutus, mutta sitä tapahtuu vain erittäin suurella kulutuksella, joten siitä ei kannata huolehtia sitä käyttäessä. Hinta on yleensä edullinen suhteessa proteiinipitoisuuteen, joka on yleensä noin 90–95 %. Soijaproteiinijauhe on myös hyvä vaihtoehto laktoosi-intoleranssista kärsiville, jotka ei voi käyttää esimerkiksi perinteistä heraa.

 

Herneproteiinin biologinen arvo on 65, joten se ei ole kovin proteiinipitoinen. Tätä ravintolisää tulisi pitää yleensä täydennyksenä muille proteiinilähteille. Se koostuu herneproteiini-isolaatista ja sen proteiinipitoisuus on noin 75-85%. Herneproteiinin ja riisiproteiinin yhdistäminen on tavallista.

 

3 ajatusta aiheesta “Parhaat proteiinijauheet 2021 – Vertailu”

  1. Paluuviite: Kuinka polttaa rasvaa tehokkaasti ja mitä ovat rasvanpolttajat?

  2. Paluuviite: Top 6 lisäravinnetta treenaamiseen ja lihaskasvuun!

  3. Paluuviite: Vegaaninen ruokavalio urheilussa - Treenikunkku.fi

Kommentointi on suljettu.