Hyviä kotitreeni varusteita ja treenivälineitä!

paras-rasvanpolttaja

Kotitreenin toteuttaminen on monesti hankalampaa, kuin kuntosalilla tehty treeni. Kuntosalilta löytyy monta eri laitetta samalle lihasryhmälle, kun taas kotona kehonpaino- ja käsipainoliikkeet painottuvat enemmän kotitreeneissä. Laitteiden avulla treenaaminen on helpompaa, koska laitteet ovat suunniteltu tuottamaan paras ärsytys tietylle lihakselle. Lisäksi liikeradat ovat lukittu laitteissa, joten liike on turvallisempaa tehdä. Kotitreeneissä ilman välineitä ja varusteita treenaaminen on hankalaa, koska vaikeammat liikkeet vaativat jo hyvää lihasmassaa ja treenitaustaa. Perinteiset punnerrukset, istumaan nousut ja kyykyt ilman lisäpainoa ovat kuitenkin helppo tapa aloittaa kotitreenaaminen. Suosittelisin aloittamaankin niistä, jos välineitä eikä treeni taustaa löydy. Punnerrusten ja kyykkyjen käyminen helpoksi omalla kehonpainolla on ensimmäinen kehityksen merkki. Kun liikkeet käyvät helpoksi kannattaisi harkita treenivälineiden ostoa, kuten kahvakuulien tai käsipainojen.

Mitä on hyvät kotitreeni välineet?

Hyviä kotitreeni välineitä ovat laadukkaat ja kestävät välineet. Esimerkiksi muoviset ja lohkeilevat käsipainot ovat huonoja, koska ne eivät tule kestämään kovassa käytössä. Lisäksi halvat muoviset painot ovat yleensä väärän painoisia tai epätasapainossa, mikä haittaa treenien toteuttamista. Tänä päivänä markkinoille on saapunut säädettäviä käsipainoja, joissa painon määrää voi säätää helposti. Itse suosin säädettäviä käsipainoja niiden helppo käyttöisyyden vuoksi. Myös hyviä välineitä on esimerkiksi hyppynaru, jolla saa hyvän lämmön päälle ennen varsinaista treeniä. Jos rahaa kuitenkin löytyy ylimääräistä, suosittelisin sijoittamaan esimerkiksi laadukkaaseen juoksumattoon. Juoksumatto tarjoaisi mukava tavan mennä lenkille kylmänä talvena.

Parhaat kotitreeni välineet:

1. Kahvakuulat

paras-yksijakoinen-treeniohjelma

Kahvakuulat ovat loistohankinta Sen avulla treeneihin saa juuri sopivasti lisäpainoa ja voimatreenitkin onnistuvat kotona. Minulla on parikin 8 kg:n kuulaa. 6–8 kg on hyvän kokoinen kuula aloittelijalle. Tällä hetkellä tosin tuntuu, voimien kartuttua, että 12–16 kg:n kuulille olisi tarvetta. Kuulat toimivat loistavana lisäpainoina kyykyissä, askelkyykyissä ja maastavedoissa. Niillä voi tehdä heilautuksia tai treenata keskivartaloa. Ylävartalotreeneissä, kuten pystypunnerruksissa, hauiskäännöissä tai ojentajaliikkeissä kuulat ovat myös suosikkejani. Kahvakuula ei vie paljon tilaa ja treenivälineenä se on todella monipuolinen. Kahvakuulia löytyy paljon erilaisia ja laatuisia.

2. Joogamatto

paras-rasvanpolttaja

Hyvä alusta on treenikaverisi lähes aina. Kotona treenatessa alustan käyttö takaa hyvän pidon, sekä lattialla tehtävissä liikkeissä miellyttävän alustan. Joogaan hyvä ja pitävä alusta on ehdoton. Kehonpainotreeneissä ei tarvita muuta, kuin sopiva alusta. Jooga kotitreenit ovat hyviä ja tehokkaita treenejä. Katso parhaimmat joogamatot tästä!

3. Trx-valjaat

Parhaat-kotitreeni-välineet

Hieman hintavampi hankinta, mutta ehdottomasti hintansa väärtti. Valjaat eivät kuitenkaan ole välttämättömät kotitreeneissä. Trx:illä voi treenata koko kropan: jalat(kyykyt, askelkyykyt, pistoolikyykyt, kyykkyhypyt), ylävartalon (soudut, punnerrukset, ojentajat, hauikset) sekä erityisesti keskivartalon. Trx:n vahvuus on sen turvallisuus ja se, että Jokaisessa trx-liikkeessä myös keskivartalo on aina töissä, koska treenit tehdään omalla kehon painolla. Trx-valjaista on olemassa myös edullisempia versioita (ei nimellä trx). Näistäkin löytyy ihan hyviä vaihtoehtoja.

4. Käsipainot

Parhaat-kotitreeni-välineet

 Käsipainot kannattaa hankkia ensimmäisten välineiden joukossa. Eri painoisia käsipainoja voi hankkia, mutta itse suosin säädettäviä niiden helppouden takia. Käsipainoilla voi tehdä paljon eriliikkeitä, kuten käsipainopunnerrus, hauiskääntö ja ojentajapunnerrus. Ainoa huono puoli käsipainoissa on niiden epäkäytännöllisyys esimerkiksi reissuun mukaan ottamisessa. Painavat käsipainot vievät paljon tilaa laukuissa. Kotitreenit käsipainoilla ovat tehokkaita ja tuloksia antavia. Käsipainoilla pystyy tekemään myös kotitreenin jaloille.

5. Leuanvetotanko

Parhaat-kotitreeni-välineet

Leuanveto tanko on hyvä ostos kokeneemmille treenaajille, jotka pystyvät tekemään leukoja. Myös aloittelemalle treenaajille leuanvetotanko on toisaalta myös hyvä hankinta. Vaikka ei saisi yhtään leukaa, voi niiden treenaamisen silti aloittaa leuanvetotangolla. Leuanvetotankoja löytyy monesta eri hintaluokasta. Suosittelen kuitenkin ostamaan laadukkaan ja hyvällä kiinnityssysteemillä varustetun tangon, vaikka se maksasi vähän enemmän. Laadukas tanko takaa turvallisen treenin ja vähentää loukkaantumisriskiä.

Kotitreeni

Kotitreenejä löytyy paljon erilaisia ja eritasoisia. Hyvät kotitreenit ovat yksinkertaisia, mutta kuitenkin raskaita ja haastavia. Turhat kikkailut eri liikkeissä kannattaa suosiolla jättää pois ja panostaa hyviin perusliikkeisiin, kuten käsipainopunnerrukseen ja kyykkyyn. Hyvän kotitreenin voit katsoa tästä sivuiltamme! Tämä on tehokas kotitreeni ja kotitreeni kokokropalle.