Kreatiini! – lisäravinne

kreatiini-lisaravinteet

Mitä on kreatiini?

Kreatiini on elimistön luonnollinen yhdiste, joka auttaa varastoimaan energiaa lihassoluihin. Kreatiini koostuu kemiallisesti kolmesta aminohaposta, joita on L-arginiini, L-glysiini ja L-metioniini. Suuren suosion kreatiini on saanut, koska se tuottaa energiaa lihasten liikkeille ja auttaa lihaksia palautumaan kovistakin treeneistä. Lisäksi kreatiini tutkitusti lisää lihasmassaa tai ainakin auttaa siinä.

Kreatiini hyöty

Kreatiinin uskotaan auttavan voiman ja lihasmassan hankkimisessa sekä lihasten palautumisessa. Tämän tehostuneen lihasten toiminnan ymmärretään antavan nopeutta ja energiaa korkean intensiteetin suorituksiin, kuten voimaharjoitteluun, pallopeleihin ja juoksupyrähdyksiin. Esimerkiksi kuntosalilla kreatiini auttaa monesti voiman saamisessa. Alussa painot voimat tuntua nousevan kovaakin tahtia kreatiinin ansiosta.

 

Lihasmassan ja voiman lisääntymisen takia kreatiini voi auttaa ehkäisemään lihasheikkoutta sydämen vajaatoiminnan ja lihasrappeuman yhteydessä. Kreatiinivarastojen lisääminen mahdollistaa lisääntyneet nopeiden energiavarastojen lähteen, koska lihas käyttää sen omia kreatiinivarastoja nopeissa ja inessiivisissä treeneissä eli rasituksessa. On siis selvää, että kreatiinilisät antavat hyvin paljon tehoa lyhyisiin urheilusuorituksiin, kuten pikajuoksuihin tai kuntosali työsarjoihin. Palautumis nopeus myös kasvaa kreatiinin avulla. Kestävyysurheilussa merkittäviä hyötyjä ei ole kuitenkaan saatu.

top5-paras-kreatiini

Kreatiini käyttö

Kreatiinia käytetään eritavoilla paljon. Monet kokeneet kuntosaliharrastajat ottavat kreatiinia ennen treeniä välittömän hyödyn toivossa. Kuitenkin kreatiinia suositellaan ottamaan vasta treenin jälkeen, koska kreatiinimonohydraatin imeytyminen ihmisen elimistöön ja sen pääseminen sekä varastoituminen lihaksiin kreatiinifosfaatin muodossa vaatii enemmän aikaa, kuin 30 minuuttia ennen treeniä. Treenin jälkeen elimistökin pystyy parhaiten ottamaan vastaan ravintolisän, ja kreatiinifosfaatin varastoituminen on tehokkainta. Ennen seuraavaa treeniä varastot ovatkin täynnä tällöin.

 

Yleensä kreatiini sekoitetaan esimerkiksi palautumisjuomaan, joka nautitaan treenin jälkeen. Palautumisjuoma sisältää yleensä proteiinijauhetta eli ”heraa”. Testasimmekin parhaimmat proteiinijauhot, jotka voit katsoa tästä! Suositeltu annos kreatiinia on yleensä 5 grammaa päivässä, mutta sekin vaihtelee oman kehonpainon mukaan. Esimerkiksi 100 kiloa painaville 10 grammaa kreatiinilisää olisi hyvä. Hyvän määrän löytää helpoiten purkista, jossa on muutenkin ohjeet sen käyttämiselle.

 

Kun kreatiinin käytön aloittaa suoritetaan ensimmäise niin sanottu ”tankkausvaihe”, jossa kreatiinia käytetään nelinkertainen määrä viiden vuorokauden ajan. Tankkausvaiheella pyritään saavuttamaan nopeasti lihasten maksimaalinen kreatiinipitoisuus. Tämän vaiheen voi kuitenkin halutessaa jättää pois, koska samoihin kreatiini arvoihin pääsee ajan mittaan muutenkin. Ylläpito vaihettakin suositellaan syklittelemään. Perinteinen suositus on kahdeksan viikkoa kreatiinia, jonka jälkeen pidetään neljän viikon tauko. Tämä syklittely perustuu tutkimuksiin, jotka osoittavan kreatiinilisän hyödyn olevan suurimmillaan ensimmäisten viikkojen aikana ja laskee hitaasti tämän jälkeen. Ero kuitenkin syklittelyyn ja pelkän kreatiinilisän ottamiseen päivittäin on pieni tai ei tutkittu, joten syklittelyn voi jättää halutessaan pois.

Kreatiini haitta

Kreatiinin väitetään aiheuttavan maksavaurioita, munuaisvaurioita, munuaiskiviä, turpoamista ja painonnousua, ruuansulatusongelmia, nestehukkaa ja lihaskramppeja. Lisäksi on väitetty, että kreatiini ei sopisi naisille ja nuorille sekä se olisi steroidi. Tutkimusten mukaan kreatiinia pidetään, kuitenkin yhtenä turvallisimmista lisäravinteista markkinoilla tällä hetkellä. Sitä käytetään jopa hoitamaan lihaskatoa ja diabeettestä.

Kreatiini laihdutus

Monesti kreatiinin pelätään lihottavan painonnousun vuoksi. Kreatiinin aloittaminen nostaa tutkitusti ihmisen elopainoa aluksi. Paino nousee, koska kreatiinin käyttö saa aikaan nesteen kerääntymisen lihaksiin. Tämä ei siis ole rasvan lisääntymistä, vaan nesteen. Nesteen kerääntyminen voi siis näkyä painossa, mutta se ei ole lisääntynyttä rasvamassaa. Lisääntyneen nesteen takia lihakset saattavatkin näyttää isommilta ja pyöreämmiltä, mikä on toisaalta vain hyvä asia.

 

Koska kreatiini parantaa treenitehoja ja auttaa lihasmassa kasvatuksessa, sillä on vain posiitivisa vaikutuksia laihtumiseen. Jos treenitehosi kasvavat ja treenaat kovempaa, kulutat myös enemmän. Tämä luo suuremman kalorivajeen, mikä saa aikaan enemmän laihtumista ja painon putoamista. Lisääntynyt lihasmassakin kuluttaa kaloreita enemmän, mikä lisää peruskulutustasi. Pitemmällä aikavälillä tämäkin saa aikaan laihtumista lisääntyneen kulutuksen vuoksi. Kreatiinin käyttö laihduttamisessa on siis positiivinen asia.

Kreatiini kokemuksia

Olen käyttänyt kreatiinia vuosia kuntosali harrastukseni ohella. Olen huomannut pelkkiä positiivisia vaikutuksia, kuten lihasmassan ja voiman lisääntymisen. Kuntosalilla jaksamiseni ja treenitehoni on lisääntynyt huomattavasti, jonka takia olen onnistunut hankkimaan lisää lihasmassaa ja pudottamaan ylimääräistä painoani. Oman kreatiinin sekoitan aina palautumisjuomaani, jonka juon treenin jälkeen. Haitta vaikutuksia kreatiinista en ole huomannut, kuin painon nousun alussa. Painon nousu johtuu, kuitenkin vain nesteen kerääntymisestä lihaksiin.

Suosittelemamme kreatiini valmiste:

Star Nutrition Creatine Monohydrate 500 g

Creatine Monohydrate – Star Nutritionin 100 % kreatiinimonohydraatti parantaa suorituskykyä ja edistää lihasmassan ja voiman kasvua!

 

– Parantaa suorituskykyä

– Lisää räjähtävää voimaa ja kestävyyttä

– Edistää lihasmassan kasvua ja lihasten palautumista

– 100 % puhdasta ja hienojakoista kreatiinia

 

Kreatiini on suosituimpia ravintolisiä suorituskyvyn parantamisessa niin ammattiurheilijoiden kuin voimaharjoittelijoiden keskuudessa. Star Nutritionin Creatine Monohydrate on suosituin kreatiinimme.

 

Creatine Monohydrate sisältää 100 % puhdasta, mikronisoitua kreatiinimonohydraattia erittäin laadukkaasta raaka-aineesta.

 

Kreatiini on luonnollinen aine kehon aineenvaihdunnassa. Sekä liha että kala sisältävät kreatiinia, mutta treenatessa paljon, voi kreatiinin optimaalinen saanti normaalista ruoasta olla hankalaa.

 

Kreatiini on mukana kehon energia-aineenvaihdunnassa. Fyysisen aktiviteetin yhteydessä lihasten energiamolekyylit hajoavat. Mikäli lihaksilla on tällöin puutetta kreatiinista, ei energiamolekyylien uudelleenrakentumista tapahdu. Tällöin tuloksena on, että lihakset väsyvät nopeasti.

 

Kreatiinilisän tehtävä on ladata energiaa ATP:n muodossa lihassoluihin. Mitä enemmän lihasenergiaa sinulla on käytössäsi, sitä parempaan ja kestävämpään suoritukseen pystyt.

 

Star Nutritionin Creatine Monohydrate on yksinkertaisen toimiva ravintolisä erinomaisella hinta-laatusuhteella. Creatine Monohydrate on myös helppo yhdistää muihin lisäravinteisiin, esimerkiksi Whey-80-proteiiniin tai Supreme Mass -gaineriin!

 

Annostus:

 

Valmistusohjeet ja päivittäinen annossuositus: Sekoita 2 teelusikallista (5 g) veteen. Latausvaihe (5 päivää): 5 g, 4 kertaa/päivä. Ylläpitovaihe: 5 g/päivä.

 

Annoksia pakkauksessa: n. 100