Kasvissyöjän ja vegaanin terveystarkastus I Puhti kokemuksia

puhti-kokemuksia

Mitä kasvissyöjän ja vegaanin kannattaa ottaa huomioon?

Kasvissyönti tai vegaaninen ruokavalio on yksi terveellisimmistä syömistavoista, mutta tietyistä ravintoaineista voi tulla puutoksia ruokavaliossa, joka ei sisällä lainkaan eläintuotteita. Erityisesti monet ihmiset ovat huolissaan siitä, että vegaanit eivät välttämättä saa tarpeeksi proteiineja, kalsiumia ja rautaa kasvipohjaisista elintarvikkeista. Tämä johtuu siitä, että useimmat ihmiset ajattelevat syömästä maitotuotteita kalsiumille ja lihaa raudalle ja proteiineille. Mutta on mahdollista kuluttaa riittävästi näitä ravintoaineita vegaanisessa ruokavaliossa. Se vaatii vain vähän vaivaa ja tietoa kasviperäisistä ravinteiden lähteistä.

 

Rauta on tärkeä mineraali, koska sillä on tärkeä rooli hapen kuljettamisessa verenkierron läpi. Ihmiset, joilla ei ole riittävää raudan saantia, voivat kärsiä raudanpuuteanemiasta, tilasta, jolle on ominaista voimakas väsymys ja heikkous. Aikuiset miehet ja postmenopausaaliset naiset tarvitsevat noin 10 mg rautaa päivässä, kun taas hedelmällisessä iässä naiset tarvitsevat noin 15 mg päivässä. Rautaa on kahta tyyppiä – hemirauta (lihasta) ja ei-hemirauta (kasvilähteistä). Vaikka ei-hemirauta ei yleensä imeydy yhtä helposti kuin hemirauta, raudanpuuteanemian ilmaantuvuus ei ole vegaaneilla suurempi kuin koko väestössä. Kuivatut pavut ja tummat lehtivihreät vihannekset voivat tuottaa riittävän määrän ravintorautaa, jos niitä käytetään säännöllisesti. Lue lisää raudasta tästä!

 

Raudan imeytymisen lisäämiseksi rautarikkaita kasvisruokia tulisi käyttää C-vitamiinilisien tai runsaasti C-vitamiinia sisältävien ruokien kanssa. Koska vegaaniruokavaliossa on yleensä runsaasti C-vitamiinia, raudan kulutus ei todellakaan ole niin suuri ongelma useimmille vegaaneille kuten voidaan odottaa. Itse asiassa jotkut elintarvikkeet, kuten parsakaali sisältää runsaasti rautaa ja C-vitamiinia. Näitä elintarvikkeita syödään usein muiden rauta- ja C-vitamiinipitoisten elintarvikkeiden, kuten papujen ja tomaattikastikkeen kanssa. Jos epäilet itselläsi raudat tai C-vitamiinin puutosta lue artikkelimme C-vitamiinin ja ferritiinin mittauksesta!

 

Toinen tärkeä ravintoaine kasvissyöjille on kalsium. Aikuiset tarvitsevat noin 1000 mg kalsiumia päivässä. Useimmat ihmiset ajattelevat maitotuotteita ajatellessaan kalsiumia, joka on tärkeä luiden ja hampaiden kannalta. Mutta vegaanit voivat saada paljon kalsiumia tummista vihreistä, kalsiumsulfaatilla käsitellystä tofusta ja muista elintarvikkeista tai kalsiumlisistä. Soijamaito ja riisimaito vahvistetaan usein myös kalsiumilla. Muita hyviä kalsiumin lähteitä vegaaneille ovat mustahihnamelassi, väkevöity appelsiinimehu, tahini ja mantelit. On tärkeää huomata, että oksaalihappona tunnettu yhdiste, joka löytyy vihanneksista, kuten pinaatista, raparperista, sardista ja juurikkaiden vihanneksista, voi sitoutua kalsiumiin ja estää sen imeytymisen hyvin. Siksi vihreät, kuten parsakaali ovat parempia kalsiumin lähteitä vegaaneille.

 

Vaikka kasvissyöjille on paljon huolta siitä, että he saavat riittävästi proteiinia, proteiinin tarve on usein yliarvioitu. Keskimääräinen ruokavalio sisältää paljon enemmän terveyttä varten tarvittavaa proteiinia. Itse asiassa ylimääräinen proteiini voi vahingoittaa munuaisia ja edistää osteoporoosin kehittymistä. Suositeltava päivittäinen proteiinimäärä on 0,7 grammaa kutakin ruumiinpainokiloa kohti tai noin 10–15 % kokonaiskaloreista. Soija, riisi, pavut, pähkinät ja pähkinävoi voivat tarjota riittävästi proteiineja vegaaneille. Eläinruokissa on sitä vastoin niin paljon proteiinia, että muut kuin kasvissyöjät voivat helposti ylittää proteiinin saannin suositellun ylärajan, joka on 4,5 grammaa proteiinia 100 kaloria ruokaa kohden. Urheilijalla ja etenkin kuntosalilla kävijällä proteiinin saannin tarve on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin normaalilla ihmisellä. Koska lihakset tarvitsevat kasvaakseen proteiinia onkin proteiinin saantia lisättävä. Kuntosalilla kävijöille suositellaan 1,5 grammaa proteiinia kutakin ruumiinpainokiloa kohti päivässä. Tässä erilaiset proteiinilisäravinteet, kuten proteiinijauhe tulee hyödyksi. Katso tästä testaamamme parhaat proteiinijauheet, josta löytyy myös parhaimmat vegaaniset proteiinijauheet!

 

Proteiini koostuu aminohapoista, joita kutsutaan usein proteiinin rakennuspalikoiksi. Elimistö tarvitsee yhdeksän erilaista aminohappoa elintarvikkeista. Koska keho ei voi valmistaa näitä yhdeksää aminohappoa, ne tunnetaan välttämättöminä aminohapoina. Elintarvikkeita, jotka sisältävät kaikki yhdeksän välttämätöntä aminohappoa, pidetään “täydellisen proteiinin” elintarvikkeina. Ei-vegaaniset kasvissyöjät voivat helposti saada kaikki yhdeksän aminohappoa munista ja maitotuotteista. Vegaaneille soijaproteiinia, joka on täydellinen proteiini, pidetään usein parhaana lähteenä. Yhdeksän välttämätöntä aminohappoa voidaan saada myös yhdistämällä täysjyväriisi ja pavut. Muita korkealaatuisen proteiinin vegaanilähteitä ovat viljakiinoa ja pinaatti. Erilaisten palkokasvien, jyvien, pähkinöiden ja siementen syöminen päivittäin varmistaa, että vegaanit saavat kaiken tarvitsemansa proteiinin.

vegaaninen-ruokavalio-urheilijalla

Mikä on Puhti.fi?

Puhti.fi tarjoaa monia erilaisia testipaketteja ilmoittamaan sinulle mitä kehossasi on meneillään ja miten oma kehosi voi. Puhti.fi et tarvitse mitään lääkärin lähetteitä vaan voit ostaa haluamasi testipaketin verkkokaupasta ja varata tämän jälkeen ajan laboratorioon, jossa sinulta otetaan verinäytteet ja tulokset saat jopa seuraavana päivänä Oma Puhti-sivulle, johon voit kirjautua omilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Testipaikkoja eli laboratorioita sijaitsee monissa eri kaupungeissa ympäri Suomea, joten löydät varmasti lähellä olevan testipaikan.

 

Puhti.fi:n testipaketti on myös erinomainen lahjaidea kaikille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan ja haluavat tietää onko heidän elimistössään kaikki hyvin vai pitääkö korjata vaikkapa ruokavaliota. Esimerkiksi vegaanin on hyvä käydä vuoden välein vegaanin terveystarkastuksessa, josta saa tietoa esimerkiksi tärkeistä ravintoaineista kehossa.

 

Oman elimistön hyvinvoinnin seuraaminen on erittäin kannattavaa ja suositeltavaa. Testaamalla nykyiset tasosi terveydessä, mahdollista seuraavien tuloksien vertaamisen, esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden päästä. Arvojen vertaaminen antaa sinulle luotettavaa tietoa edistyksestäsi, jos olet tehnyt, vaikka suuren elämäntapamuutoksen, kuten vegaaniksi alkaminen.

 

Puhti.fi tarjoaa selkeät raportit, joista näet vaivatta ovatko omat arvosi viitearvojen sisällä vai ei. Viitearvoilla tarkoitetaan keskimäärin olevia hyviä arvoja, joihin suurin osa ihmisistä osuu. Kaikki tulokset annetaan selkeinä palkkeina, josta pystyt lukemaan arvosi helposti ja nopeasti. Tarvittaessa saat apua Puhdin asiantuntijoilta, jotka auttavat mielellään sinua. Voit myös ottaa testisi tulokset mukaan lääkärillesi, joka voi antaa vielä tarkempaa tietoa.

Kenelle Puhdin testit sitten sopii?

Puhdin tekemä terveystarkastus sopii kaikille. Säännöllistä terveystarkastusta suositellaan kaikille, koska elimistössä voi tapahtua suuriakin muutoksia lyhyessä ajassa. Puhti-terveystarkastus sopii esimerkiksi sellaisille, jotka haluavat selvittää oman elimistönsä ja yleishyvinvointinsa tilan. Oma hyvin vointi on voinut kenties arveluttaa tai mennä esimerkiksi huonompaan suuntaan tietämättä syytä. Tarkastuksen avulla syy todennäköisesti löytyy helposti. Elämäntapamuutoksen aloittaville esimerkiksi suuren ylimääräisen rasvan tai painon pudottajille tarkastus sopii täydellisesti. Myös kasvissyönnin aloittaville ja vegaaneille löytyy oma testinsä, joka on suositeltavaa. Tarkastus kannattaa siis tehdä ennen elämäntapamuutosta ja sen jälkeen, jolloin saat luotettavaa tietoa edistymisestä ja näet sen konkreettisesti arvoissasi.

Kasvissyöjän ja vegaanin terveystarkastus Puhti labilta

Kasvissyöjän terveystarkastus antaa kattavan käsityksen terveydestäsi ja auttaa sinua arvioimaan, onko ruokavaliosi riittävän monipuolinen, joka monesti jää monilla huomioimatta. Mukana myös tärkeät seurattavat B-vitamiinit eli B12 ja folaatti sekä D-vitamiini ja ferritiini.

Testipakettiin on koottu kaikki tärkeimmät kasvissyöjän verikokeet:

– täydellinen verenkuva (yhteensä 18 eri mittaria)

– kolesteroli (kokonaiskolesteroli, triglyseridit, LDL-kolesteroli ja HDL-kolesteroli)

– glukoosi (verensokeri)

– D-vitamiini

– ferritiini (rautavarastot)

– folaatti (fS-Folaat eli B9-vitamiini)

– B12-vitamiini (tarkempi testi, aktiivinen S -B12-TC2)

– S -CRP, herkkä (tulehdus)

Kasvissyöjän ja vegaanin terveystarkastus auttaa sinua:

– arvioimaan, onko ruokavaliosi riittävän monipuolinen

– tarkistamaan, miten elimistösi voi

– saamaan selkeän käsityksen omaan hyvinvointiin ja vireystilaan vaikuttavista tekijöistä

– näkemään helposti, mitkä arvot ovat viitearvojen mukaisia ja mitä kukin arvo tarkoittaa

– selvittämään kattavasti, saatko riittävästi ravintoaineita nykyisestä ruokavaliostasi.

Kasvissyöjän ja vegaanin terveystarkastus sisältää seuraavat testit:

Sydän ja verisuonet

Sydän vastaanottaa sekä kuljettaa verta ja happea kaikkiin kehon kudoksiin. Sydän on ehkä ihmiselle se tärkein elin, koska se pitää huolen aineiden ja ravinteiden siirtymisen solusta toiseen. Ilman sydämen pumppaamaa verta ravinnosta saatavat aineet, kuten proteiinit, hiilihydraatit tai rasvat eivät pääse soluihin, missä niitä tarvitaan.  Sydämen ja verisuonten terveyttä sekä verta analysoidaan seuraavilla laboratoriotesteillä: HDL-kolesteroli, Kokonaiskolesteroli, LDL-Kolesteroli, täydellinen verenkuva ja triglyseridit.

Kolesteroli on rasvan kaltainen aine, jota löytyy luonnostaan elimistön jokaisesta solusta. Ihmiskeho tuottaa kolesterolia itsestään, mutta sitä saadaan myös ravinnon kautta. Koska sitä voi saada ravinnon kautta sen saantia pystytään myös säätelemään omilla elämäntavoilla. Elimistö ei pysty hajottamaan kolesterolia. Se poistuu elimistöstä siten, että maksa erittää kolesterolia sappeen joko sellaisenaan tai sappihapoiksi muutettuna. Osa kolesterolista poistuu elimistöstä ulosteen mukana ja osa imeytyy suolesta takaisin verenkiertoon.

 

On olemassa hyvän- ja pahanlaatuista kolesterolia, ja normaalitasolla pysyessään kolesteroli on olennainen aine elimistölle. Hyvälaatuinen kolesteroli HDL-kolesterolia, joka on vie huonolaatuista LDL-kolesterolia pois verisuonten seinämistä. Huonolaatuinen LDL-kolesteroli saattaakin olla kovettunut kiinni verisuonten seinämiin ja tukkia verisuonia.

 

Kohonnut kolesteroli lisää riskiä sairastua valtimotautiin sekä sydänkohtauksen vaaraa. Kokonaiskolesterolilla saadaan määritettyä vain kolesterolin määrä verestä. Tämä ei itsessään kerro juuri mitään, jonka takia HDL-kolesterolin, LDL-kolesterolin ja triglyseridien mittaaminen on myös tärkeää.

Rauta-arvot

Elimistön rauta-arvot vaikuttavat jaksamiseen sekä arjessa että urheillessa, sekä esimerkiksi mielialaan. Raudanpuutokseen voi liittyä myös monia muita oireita, kuten väsymys, sydämentykytys, huimaus, heikotus ja korvien soiminen. Rauta-arvoja kannattaisi ainakin kerran käydä mittaamassa, vaikka ei olisi juurikaan mitään oireita. Rauta-arvoja mitataan ja analysoidaan seuraavilla testeillä: ferritiini, hemoglobiini, punasolujen hemoglobiini määrä (MCH), punasolujen keskikoko (MCV) ja punasolujen kokojakauma (RDW).

 

Ferritiini on ensisijainen tutkimus, josta mahdollinen raudanpuute selviää. Lisäksi rautapitoisuutta ja anemiaa voidaan selvittää hemoglobiinin mittauksella; matala hemoglobiini viittaa anemiaan.

 

Rauta on elimistön parhaiten kierrätettyjä aineita. Raudan tärkeimpiin tehtäviin kuuluu hapen kuljettaminen elimiin. Suurin osa raudasta kuluu punasolujen muodostamiseen ja hapen kuljettamiseen keuhkoista kudoksiin. Tämän takia, esimerkiksi kovalle urheilijalle rauta on tärkeää. Vähän rautaa saava siis hengästyy helpommin, koska hapen kuljetus elimistössä on haastavaa. Kovalla treenaajalle kovat urheilu suoritukset voivat olla vaarallisia hapen puutteen takia.

 

Elimistön raudasta 80 prosenttia on toiminnallista (hemoglobiinissa 70 prosenttia, myoglobiinissa 10 % ja entsyymeissä alle 1 prosentti). Varastoraudan osuus on 20 prosenttia (ferritiiniä ja hemosideriiniä).

Vitamiinit

Monet vitamiinit ovat tärkeitä jaksamiselle ja monille elimistön toiminnoille. Vitamiinit ovat todella tärkeitä ihmisille. Ne jaetaan rasvaliukoisiin ja vesiliukoisiin vitamiineihin. Rasvaliukoiset vitamiinit yleensä varastoituvat elimistöön, minkä takia niitä saadaan usein tarpeeksi ravinnosta. Vesiliukoiset vitamiinit eivät taas varastoidu elimistöön, minkä takia niitä pitää saada päivittäin tietty määrä. Vitamiinien vähäinen saaminen voi aiheuttaa puutostiloja, joista voi seurata erilaisia oireita, kuten väsymystä. Katso parhaimmat vitamiinilisät tästä! Vitamiinien pitoisuutta arvioidaan seuraavilla laboratoriotesteillä: D-vitamiini testi.

Tulehdus

Tulehdus voi syntyä kehoon elintapojen seurauksena tai aiheutua esimerkiksi taudista tai vauriosta. Tulehdusta voi esiintyä monen sairauden taustalla, eikä se aina näy päällepäin, jonka takia testeissä olisi suositeltavaa käydä välillä. Herkkä CRP kertoo myös matala-asteisesta tulehduksesta. Elimistön tulehdustilaa tutkitaan tarkastuksessa Herkkä CRP ja leukosyytit testeillä.

 

Jos ihmisellä epäillään, jotain tulehdussairautta, tehdään yleensä herkkä CRP-tutkimus. Testiä voidaan käyttää sydän- ja verisuonitaudin riskin arvioinnissa. Sydän- ja verisuonitaudit ovat yleisiä suomalaisilla, joten testissä kannattaa käydä ainakin kerran. Lievästikin koholla olevan CRP-pitoisuuden on osoitettu liittyvän lisääntyneeseen valtimotaudin ja sepelvaltimotaudin riskiin. Sepelvaltimot ovat sydämen päällä olevia hiussuonia, jotka huolehtivat sydämen ravinnon ja energian saannista. Kun kehossa ei ole akuuttia bakteeri- tai virusinfektiota tai muuta tulehdusta, testin tulosta voi käyttää elimistön hiljaisen tulehduksen arviointiin.

Verensokeri

Verensokerin mittaukset kertovat muun muassa riskistä sairastua diabetekseen. 2 tyypin diabetes (“sokeritauti”) on yksi merkittävimmistä elintapasairauksista Suomessa, ja siksi oman verensokerin säännöllinen seuranta on tärkeää. Yleisimpiä syitä 2 tyypin diabeteksen sairastumiseen on lihavuus. Riskiä voi pienentää merkittävästi laittamalla omat elämän tapansa kuntoon ja pudottamalla rasvamassaa eli laihduttamalla. Katso parhaimmat vinkit laihduttamiseen tästä! Riskiä sairastua 2 tyypin diabetekseen arvioidaan tarkastuksessa glukoositestillä.

Puhti kokemuksia

Puhti on saanut erinomaista palautetta testeistään. Parhaimmiksi tekijöiksi muodostuu testien helppous ja nopeus. Testien tulokset voi saada jo seuraavanakin päivänä, mikä nopeuttaa tiedon saamista suunnattomasti. Testissä käyminen tapahtuu vaivattomasti Puhdin testipaikoilla. Lisäksi Puhti on saanut kehuja sen hyvästä ja nopeasta asiakaspalvelusta.

 

Kokemukseni Puhdista ja testistä oli hyvä. Ajanvarauksen ja maksamisen sai tehtyä helposti ja vaivattomasti netistä. Testivalikoima on laaja monipuolinen. Päädyin ottamaan Puhdin suosituimman testipaketin eli Puhti-terveystarkastus paketin. Huomasin myös urheilijalla tarkoitetun testipaketin, jonka otan todennäköisesti myöhemmin. Käytän paljon vapaa-aikaani kuntosalilla käymiseen. Testien tulokset tulivat nopeasti seuraavana päivänä helppo lukuisena. Tulokset löytyvät helposti netistä ja sieltä näkyy myös, jos omat arvoni ovat viitearvojen alapuolella. Lisäksi Puhti kertoo, kuinka vaikuttaa omiin arvoihini ja parantaa niitä.